Praxis för bostadsrättsinnehavare och
2-handshyresgäster
Välkommen som medlem eller andrahandshyresgäst i BRF Vestersol
Att bo i en bostadsrättslägenhet skiljer sig på flera sätt från att bo i en hyresrätt. Bostadsrättsförening
är en ekonomisk förening som styrs enligt bostadsrättslagen. När du blir medlem köper du inte
bostadsrättslägenheten, utan medlemskap i bostadsrättsföreningen med nyttjanderätt av din lägenhet.
Tillsammans äger och förvaltar medlemmarna fastigheten, både byggnader och mark.
I det här dokumentet och i samband med en introduktion beskriver vi de förhållanden som
gäller generellt bostadsrätter och specifikt för vår förening.
Stadgar
Flera olika lagar styr bostadsrättsföreningar och deras medlemmar. Det är därför viktigt
att alla medlemmar läser och känner till innehållet i föreningens stadgar. Stadgarna finns
på föreningens hemsida och på anslagstavla i uppgång B.
Medlemsskap
När Du köper en lägenhet i vårt hus beslutar styrelsen om att du blir medlem i vår bostadsrättsförening.
Den tidigare ägarens medlemskap upphör i samma ögonblick.
Årsmöte
Årsmötet är föreningens högst beslutande organ. Årsmötet är det tillfälle då alla medlemmar
kan vara med och påverka vad som ska hända i föreningen
På årsmöte skall medlemmarna godkänna styrelsens ekonomiska och tekniska förvaltning av fastigheten
föregående kalenderår. De valda revisorerna granskar förvaltningen och föreslår, om inga betydande
felaktigheter upptäckts, att årsmötet tillstyrker att ge styrelsen ansvarsfrihet för det gångna kalenderåret.
Årsmötet väljer därefter styrelse, revisorer och valberedning för närmast kommande år.
Ordinarie Årsmöte kan hållas under perioden maj-juni. Kallelse och information skall gå ut i god tid
enligt föreningens stadga. Utförlig information finns i föreningens stadgar.
Styrelse
Styrelsen förvaltar föreningens fastighet, ekonomi och skötsel. Information om vilka
som sitter i styrelsen finns anslaget på anslagstavlor i trapphusen. Där kan du också se
vilka ansvarsområden var och en har.
Försäljning av lägenhet
Vid försäljning av lägenhet ska styrelsen meddelas. Köpare
av lägenhet ska skriftligen ansöka om medlemskap i föreningen
och säljaren skall begära utträde. Se blanketter!
Under fliken lägenhetsförsäljning! ges detaljerad
information som mäklare och säljare måste följa!
Det är av yttersta vikt att informera eventuell mäklare att all info fås från
föreningens hemsida.
Uthyrning av lägenhet
Uthyrning av lägenhet i andra hand tillåts inte utan
styrelsens medgivande. Tar bostadsrättsinnehavaren inte
kontakt med styrelsen vid uthyrning har styrelsen rätt att
säga upp bostadsrättsinnehavaren.
Vid uthyrning skall skriftligen ansökas om styrelsens godkännande.
Använd blankett för ansökan om uthyrning i andra hand
Bostadsrättshavaren skall även logga in i NABOs kundportal
och under Din lägenhet/lokal ansöka om andrahandsuthyrning!
Föreningen tar ut en avgift ut vid andrahandsupplåtelse. Avgiften uppgår årligen till
5% av gällande prisbasbelopp. Om en lägenhet upplåts under del av ett år, beräknas avgiften
efter det antal kalendermånader som lägenheten är upplåten. Upplåtelse under del av
kalendermånad räknas som hel månad. Avgiften betalas av bostadsrättshavare som upplåter sin
lägenhet i andra hand.
Föreningens styrelse kommer via e-post meddela sitt beslut om ansökan till såväl uthyrare som hyresgäst.
Inneboende
När bostadsrättsinnehavaren har inneboende ska detta meddelas styrelsen,
info@vestersol.se.
Reparationer
Vid behov av reparationer ska styrelsen kontaktas.
Föreningen svarar, gentemot bostadsrättsinnehavarens, enbart
för de reparationer som är angivna i stadgarna.
Föreningen svarar inte för beställda hantverksarbeten, som
inte godkänts av styrelsen.
Allt ändringsarbete i lägenhet som innebär ingrepp i byggnadens stomme eller tekniska försörjningssystem (gas, el, vatten, värme) skall anmälas till styrelsen.
Använd blankett för begäran om tillstånd till ändring i lägenhet.
Observera att fastigheten elsystem är dimensionerat för att gas skall användas vid matlagning. Det är inte tillåtet att installera elspisar i lägenheterna!
Fastigheten har självdragsventilation. Det är ej tillåtet att ansluta mekaniska fläktar
till självdragskanalerna, Endast kolfilterfläkt får användas.
Byte av ytterdörrar samt fönster är ej tillåtet.
Vid avstängning av vatten för t.ex. byte av blandare etc. är det förbjudet att stänga av huvudkranen. På anslagstavlan i varje uppgång är angivet vilka kranar som gäller. Samtliga
berörda av vattenavstängningen måste informeras om när och hur länge vattnet skall vara avstängt.
I de fall reparationen förorsakar att allmänna utrymmen som trappor smutsas eller att skräp t.ex. rivningsmaterial placeras på fastighetens mark åligger det lägenhetsinnehavaren att utan dröjsmål städa upp.
Brandskydd
För att fastighetens försäkringar ska vara verksamma vid en
eventuell olycka eller brand gäller följande:
- Rökförbud råder i trapphus, vindsutrymmen och källare.
- I fastighetens allmänna utrymmen är det inte tillåtet att placera och förvara material.
Detta innebär bland annat att det är förbjudet att ställa skor, möbler etc. utanför lägenhetsdörren eller cyklar i trapphusen.
Dörrar, lås och nycklar
Alla entrédörrar till trappuppgångar är utrustade med kodlås. Föreningen
byter kod till kodlåsen fyra gånger per år i samband med kvartalsskifte. Aktuell kod finns utskriven på hyresavierna.
Våra lägenhetsdörrar är brandskydds-, ljud- och inbrottsklassade
(EI30, Rw35db respektive RC2 EN1627)
När du säljer Din lägenhet är det viktigt att alla nycklar som du fått av säljaren också överlämnas till ny ägare. Styrelsen har dokumentation på hur många nycklar som finns till varje lägenhet. Kontakta nyckelansvarig i styrelsen om du behöver beställa extra lägenhetsnycklar!
Alla som kan hjälps åt att städa trapphus och tvättstuga
Trappuppgångarna städas enligt scheman på anslagstavlan i
respektive trappuppgång. Städning skall utföras minst en gång
per tvåveckorsperiod.
Tvättstugan skall städas enligt schema på
anslagstavlan utanför tvättstugan i källargången bort till
hobbyrummen. Städning skall utföras enligt instruktioner
anslagna i tvättstugan. Tvättstugan skall städas två gånger/vecka.
Avfall
Föreningen hjälper dig att källsortera. Det innebär att hushållsavfall sorteras i fem
fraktioner. Avfallsfraktionerna läggs i de olika återvinningskärlen på gården - komposterbart
(brunt kärl), tidningar/papper (mörkblått kärl märkt ”Tidningar” ), kartong/pappersemballage (blått
kärl märkt ”Pappersförpackningar”), plastförpackningar (blått
kärl märkt ”Plastförpackningar”) samt övrigt hushållsavfall (svarta kärl). För mera
detaljerad info om vad som kan läggas i varje återvinningskärl se informationstext på respektive kärl.
Locken på återvinningskärlen måste vara helt stängda då det annars kan locka till sig skadedjur.
Vik ihop pappersemballage så att det tar mindre plats. Ställ stora hopvikta kartonger lodrätt mot sidan inuti kärlet.
Om kärlen är fulla, vänta helst till efter nästkommande tömning eller lämna på en återvinningsstation.
Om detta inte är möjligt, använd kärlen för övrigt hushållsavfall (svarta kärl).
Komposterbart avfall skall läggas i papperspåsar som läggs i kärlet för komposterbart avfall.
Kompostpåsarna finns under bänken invid tvätthon i yttre hobbyrummet.
Det går även bra att lägga batterier, lysrör och glödlampor i den blå plastback som står till
höger innanför dörren till inre hobbyrummet.
Närmaste återvinningsstation finns på Södra Viktoriagatan 41. På återvinningsstationen kan du
slänga förpackningar av glas, plast, kartong och metall samt tidningar och småbatterier.
Närmaste återvinningscentral finns i Högsbo
Bredband
Alla lägenheter har tillgång till eget Bredband/WiFi från Telenor. I bredbandet ingår även
bredbands-TV. Som ny medlem måste du själv kontakta Telenor 020-222 222 för
att aktivera tjänsterna som ingår.
Ljudfrid
Tänk på att vårt hus är lyhört. Visa extra hänsyn mellan kl
22.00 och 07.00. Ska ni ha fest, informera grannarna.
Hobbyrummet
Disponeras fritt av föreningens medlemmar vid behov. Notera ditt namn på griffeltavlan i inre rummet. I de fall utrymmet inte räcker till äger föreningsgemensamma aktiviteter företräde.
Om det finns pågående arbeten kontakta styrelsen.
Utrymmena skall städas efter varje användningstillfälle. Grövre avfall läggs i
trälådan och övrigt avfall i Castrolfatet.Det är dock inte möjligt att slänga privat avfall såsom stora kartonger, byggmaterial etc.
Medlem har möjlighet att låna verktyg från föreningen men förbrukningsmaterial såsom
slippapper och penslar etc. kan ej lånas av föreningen. Det är av yttersta vikt att verktyg återlämnas direkt efter användandet. Då de flesta verktyg är inlåsta i verktygsskåpet kan någon i
styrelsen kontaktas.
Fixardag
Föreningen strävar efter att kunna hålla nere sina
kostnader. Därför har vi bl.a. ingen vaktmästare på löpande
räkning, vilket medför att alla medlemmar som kan behöver bidra till
fastighetens skötsel. På fixardagarna på våren och hösten
sköter medlemmarna gemensamt fastighetens yttre och inre
underhåll. Det är viktigt att alla medlemmar deltar. Vid förhinder att delta kan respektive
medlem välja att utföra annan syssla vid senare tillfälle.
Fixardagarna är också tillfälle där vi får möjlighet att träffa och prata med våra grannar.
Styrelsen brukar informera om vad som är på gång i föreningen och det ges möjlighet att
ställa frågor och diskutera aktuella frågeställningar.
Snöskottning och gräsklippning
Under vinterhalvåret sköts snöskottning och sandning av medlemmarna. Detta gäller även
gräsklippning under sommarhalvåret. Ersättning utgår till de medlemmar som hjälper till.
Avlopp
Det ligger i varje medlems intresse att underhålla sina
avlopp. Läckage orsakar dyrbara och tidskrävande skador. Vid
dåligt flöde i Dina avlopp kontakta styrelsen
omedelbart.
Styrelsen uppmanar våra medlemmar att inte spola ner matfetter och liknande i köksavloppet.
Torka ur stekpannor och kärl med hushållspapper och sortera det som matavfall.
I synnerhet för medlemmar med diskmaskiner är det lämpligt att spola rikligt med varmt vatten i köksavloppet i
ett tiotal minuter någon gång i kvartalet för att undvika att matrester ansamlas i avloppet.
Tvättstuga
Tvättstugan bokas på lista utanför tvättstugan. Tvättstugan kan endast bokas två datum i
taget. Se tider etc. utanför tvättstugan. Varje medlem skall rengöra tvättmaskiner,
torktumlare och golv efter sig.
Uteplatser
Föreningen har två uteplatser med tillhörande grillar. Trädgårdsmöbler brukar tas fram i samband
med vårens fixardagar.Grillarna finns i källaren utanför hobbyrummet. Uteplats samt grill kan bokas
på lista utanför tvättstugan, under säsong.
Grillarna skall rengöras och ställas tillbaka efter man använt dessa.
Vidare skall uteplatsen städas på skräp efter man nyttjat denna.
Allmän fastighetsskötsel
Då föreningen inte har någon anställd fastighetsskötare sköts dessa tjänster utav föreningens medlemmar. Detta är bland annat snöröjning, gräsklippning, trädgårdsarbete, mindre reparationer
och målningsarbeten. Det är viktigt att så många som möjligt kan engagera sig så föreningen kan hålla ner kostnaderna vilket innebär att vi kan hålla låga månadsavgifter.
Föreningens hemsida
www.vestersol.se är en informationskälla inte enbart för
medlemmar, utan även för framtida medlemmar, mäklare och allmänhet. Där återfinns bland annat:
- Stadgar
- Årsredovisning
- Underhållsplan
- Nyhetsbrev
- Boendepraxis (inkl. anvisningar för andrahandsuthyrning)
- Regler för lägenhetsförsäljning
- Kontaktuppgifter till styrelsen
Medlemsinformation
I vår ekonomiska förvaltares portal, portal.nabo.se,
kan du som medlem finna en hel del information och rutiner, bland annat:
- Under Avier ser du dina avier på månadsavgiften.
Längst ned på avierna med förfallodatum i december, mars, juni och september finns portkoden för kommande kvartal angiven.
- I Dokumenthanteraren under mappen
”föreningens dokumentation” finner du telefonlistan till föreningens medlemmar
om du skulle behöva kontakta någon granne. Där finns också bland annat en mall och rutinbeskrivning över
hur du skickar in en arbetsrapport när du utfört arbete för föreningen.
- UnderDin lägenhet/lokal
hittar du information om din lägenhet som area och andelstal.
På anslagstavlor i trappuppgångarna finns:
- Scheman för trappstädning
- Energideklaration
- Förteckning över avstängningsventiler för varm- och kallvatten
- Styrelsemedlemmarnas ansvarsområden (så du vet vem du skall kontakta i olika frågor)
På anslagstavlan utanför tvättstugan i B-källaren finns:
- Bokningsschema för tvättstugan
- Städschema för tvättstugan
- Bokningsschema för uteplatser
- Anmälningslista för fixardagar (när det är aktuellt)
- Stadgar, årsredovisning och årsmötesprotokoll
Vid viktiga händelser informerar styrelsen medlemmarna och andrahandsboende via
email, SMS och anslag på trappuppgångsdörrarna. Det är varje medlems skyldighet att ta del av denna information
Styrelsen måste kunna nå medlemmarna vid akuta skador och incidenter som berör medlemmens
lägenhet. Det är därför väldigt viktigt att medlemmarna meddelar styrelsen ev. ändringar av
mobilnr samt emailadress.
Behandling av personuppgifter (GDPR)
De personuppgifter som du lämnat i samband med att du tecknat upplåtelseavtalet eller överlåtelseavtal och beviljats medlemskap i BRF Vestersol eller i avtal om andrahandsuthyrning kommer att behandlas i den utsträckning som behövs för att föreningen ska kunna fullgöra sina förpliktelser enligt gällande lagstiftning. Det kan gälla avisering av årsavgiften, att föra medlemsförteckning och lägenhetsförteckning och annat som hör till den löpande förvaltningen.
Även personuppgifter som inhämtas under tiden du bor i föreningen
kan komma att behandlas, såsom exempelvis uppgifter om betalningsförsummelser och underlag för ombyggnation av bostadsrätten. Dessa sparas under den tid som är nödvändig för eventuella
rättsliga anspråk, som längst tio år. Uppgifter i samband med störningar i boendet sparas som längst i tio år eller tills att bostadsrätten övergår till annan medlem, och kommer därefter raderas eller avidentifieras.
Dina personuppgifter kan också komma att lämnas ut till förening som bostadsrättsföreningen
är medlem i och företag som bostadsrättsföreningen samarbetar med i sin fastighetsförvaltning.
Du har rätt att få information om vilka personuppgifter om dig som behandlas och hur de behandlas. Detta får du utan kostnad om begäran sker i rimlig omfattning. Vid upprepade förfrågningar kan en avgift komma att tas ut. Du kan också begära rättelse av de personuppgifter som behandlas. Kontakta då styrelsen.
|